Tuesday 23 July 2013

PENGALAMAN DITEMUDUGA...

salam...

baca tajuk pun dh taw kan entry kali ni pasal apa.. nk share sikit la my pengalaman2 sewaktu ditemuduga.. bukan senang taw nk interview(iv) nie.. mesti prepare mental n fizikal betul2. seumur hidup baru first time p iv.. mula2 iv di UPM utk course BcS dgn pendidikan (math)... cikgu kata kauuu... huhh.. hampa ingat nak jadi doktor je ker kena iv... start dari tahun berapa ntah, kalau nk amek bidang pendidikan wajib taw kena iv dulu.. nampak sgt nk jadi cikgu sekarang bukan senang kann..


ok..tu yg first... x lama kemudian, dlm 3minggu lepas tu aku p iv pulak dekat kolej matrikulasi pulau pinang.. kali ini utk jadi lecturer pulak..hihihi.. dua2 bidang pasal pendidikan jer.. tp yg special pasal iv kali nie,, kalau berjaya akan further study kt uk..(amek nafas sebentar).. nk taw apa soalan2 yg ditanya.? mcm mana keadaan sebelum sewaktu temuduga? selepas x payah la kut.. nk wat pa kan selepas..hihi.. nie mai nk cerita sikit...


mula2 nak cerita pasal iv kt UPM dulu keh..

saat smpainya depan pintu upm aku mula rasa neves yg teramat.. aku pun wt final check tkot tertinggal doc2 penting.. lepas round satu upm (sebab kak aku nk mengimbau kenangan dia kt UPM dulu) aku pun p la kt tempat iv tu... turun keta je aku teruss cari toilet nk wt final touch up pulak... muka aku time tu agak x terurus sebab tidoq dlm keta..keluaq2 keta terus sememeh. yg aku nie dok neves, yg peneman2 aku bleh pulak nk snap2 gmbaq pulak...buat aku panaihhh jaa...

dekat situ aku dok cari owg yg kot2 aku kenai..last2 tersesat sowg budak kmk..kwn kpd kwn aku..  x tnya pulak dya amek kos apa.. 45 mnt kemudiian lepas menunggu kt ruang daftar ngn family aku,, urus setia pun mai.. n aku pun daftar diri... terkejut beruk aku tgk aku ialah owg first sekali dlm name list... tapi aku wt lek wt cun... jalan dgn sopan p bilik menunggu.. bilik menunggu tu sebelah bilik iv jerr. 

 aku borak2 arr dgn calon2 lain. ada dari kelantan, pahang.. tu jer aku taw..aku dok usha2 org lain punya sijil time depa dok susun2.. budak depan aku darii kolej mara kulim...what a small world...huhuhu... 


TEMUDUGA BERMULA

5 mnt pastu, nama aku kena panggil. lepas ada sowg abg tu tnjuk blik iv, aku pun ketuk pntu n masok.. ada 2 panel.. laki-laki(L) n pompuan(W) melayu. laki tu a bit mcm mat saleh.. then aku senyum n bg salam n duduk...

SOALAN2

 Depa pun belek2 sijil aku..n yg W pun mula bertanya soalan.. 

soalan satu: PERKENALKAN DIRI.


dua: APA PENDAPAT SAUDARI TTG BEBANAN TUGAS GURU. lepas tu yg L mula tanya........(jeng3) 

tiga: WHAT DO YOU THINK ABOUT SC N MATH IN ENGLISH... drpd soalan nie dia tnya mcm2 berdasarkan apa yg aku jawab..

empat: IN WHAT WAYS MATH IS USEFUL. (sebab aku kta math nie widely used). 

lima: SOME OTHER COUNTRIES DONT SEE MATH IS USEFUL, WHAT SHOULD U DO.. 

enam: HOW U CAN TELL GOVERNMENT TO ENFORCE MATH IN ENGLISH kot... 

tujuh: HOW MANY SIBLINGS DO YOU HAVE.. 

lapan: IF YOUR BROTHER DIISLIKE MATH, WHAT WILL YOU DO. 

sembilan: APA KAEDAH TERBAIK UTK MENARIK MINAT PELAJAR DLM MATH. 
sepuloh: 3 REASONS WHY WE SHOULD CHOOSE U..  

setakat tu ja yg aku ingt...ada lagi 1 atau 2 soalan kot.. lupa pulak apa soalan dia.hehehehe


x abeh takat tu.. kena wt ujian melihat nombor pullakkk.mcm ujian memandu.... lepas tu aku pun keluar..... blablabla-


geng mak jemah pergi UPM..hahak


iv jadi lecturer pulak


iv kali nie dh kurang sikit nervous dia...maklumla yg keduaaa... kali nie aku dh prepare speech sikit2.. belajar dr pengalaman.. dulu hantam jer apa nk cakap.. kali nie hantam jugak tapi tersusun sikit apa yg aku potpetpotpet dlm bilik iv tu... n of course, iv kali nie dlm BI jugak yerr.. be prepared...ok nak mulakan cerita dia...

  • mula2 kena sign kehadiran pastu masok bilik yg disediakan. dengaq taklimat dalam 15 minit pasai program nie... pastu kena wat ujian bertulis iaitu mengarang esei... tajuk esei tu ialah "what do you see yourself in 5 years from now?".. jawab dlm masa 20 mnt tepat.. dh lama x menulis lepas tinggalkan matrik..jadi kekok pulak nk tulis..tulisan pun lg buruk dari ayamm..ekkk???

    lepas siap, p tmpat menunggu... borak2 ngn kawan sebelah. ada jgak taklimat lagi..nak bagi kami x nervous katanyaa... lepas tu aku org ke 5 atau 6 ntah...x ingat... aku pun masuk bilik tue. macam besa bila p iv soalan wajib depa tanya TELL ME ABOUT YOUSELF... aku pun blablabla...

    soalan 2: apa nama pengarah n timbalan kmk.(nama pengarah ok lagi.. tp nama timbalan xsure sebenarnya. tapi aku dpt jawab soalan nie sebab teringat nama timbalan pengarah sama dgn nama lecturer fizik aku dulu..alhamdulillah)


    soalan 3:general question. (pngk, upu first choice apa dekat uni mana, subjek pilihan selain fizik,)


    soalan 4: how if u are transferred to sarawak? (soalan spot)


    soalan 5: what do you know about uk? (aku jawab manchester united!!!!!...hehehe. yg tu ja terpikir time tu)


    soalan 6: tell us what do u know about PPSMI? (aku jwb blablabla n based on my answer dia tanya bwh nie pulak)


    soalan 7: isn't matrix will be changed to this system(sistem MBMMBI)? (i said NOOOO..nasib baik a few years before aku penah p mesyuarat pibg sekolah adik aku..n pengetua dia cakap pasai PPSMI  dgn MBMMBI.. x sia2...ahamdulillah lagi)


    soalan 8: if that so, how u are going to teach in english?

    mungkin ada yg len lagi..tapi yg nie yang main point dia lahh.. selesai sudah dua episod... n sekarang alahamdulillah.. keputusan temuduga dah keluar... UPM dapat, UK pun alhamdulillah dapat jugak.. sekarang bergantung kepada diri ini nk pilih.. apa2 pun yg aku pilih my parents always support me no matter what.. tp pilih UK kott...hihihihi..peluang depan mata.. allhamdulillah sekali lagi...
    so kepada sesapa yg nnti nk p iv tu ingt2 lah.. x kisah la iv apa pun..confident tu MESTI ada.. deep knowledge ttg course kita pilih tu. personaliti tu penting.. your personality shows your attitude beb.. tmbh2 iv nk jadi cikgu,, buat la bg ada gaya seorang cikgu sikit..tp jangan over!!..  
    salam ramadhan...

No comments:

Post a Comment